פחד משתק – צמחים בשימוש הומאופתי במצבים של פחד, חרדה וטראומה

אירועי הטרור האחרונים בארצנו מפחידים במיוחד כי אין בהם שום הגיון, שום סדר לכאורה, הם יכולים לתפוס כל אחד מאיתנו, בכל גיל, בכל מקום, אפילו בביתנו.

שום מקום לא בטוח. וההרגשה היא של פחד!

אותי הפחד שיתק היום, הייתי חייבת להגיע לדואר, ובמקום זה אני מוצאת את עצמי יושבת וכותבת על הפחד להגיע לדואר – פחדתי לצאת מהבית, לא רציתי לצאת ולהסתובב בפחד, לחשוד בכל מי שסביבי, להסתכל לאנשים בעיניים במבט שאומר "אל תרצח אותי, באמת שלא עשיתי שום דבר רע לאף אחד", להסתכל מה כל אחד מחזיק ביד. לגלות שפתאום כולנו מסתכלים סביבנו, כבר לא שקועים בתוך הפלאפון, אלא ערניים, בוחנים וחשדנים.

הסתמסתי עם מטופלת שלי שרשמה לי שגם היא פחדה לצאת היום מהבית, שהיא פוחדת על הילדים. הפחד משתק אותי היא כתבה, יש לי דפיקות לב. קחי acon (הכנה הומאופתית), רשמתי לה.

הפחד והלחץ נערמים בתוכנו, ואנחנו נהיים עצבניים, חרדים. חלקנו נהיים זועמים, חלקנו אפאתיים, חלקנו נכנסים לפאניקה והיסטריה, חלקנו נצמדים לאנשים סביבנו וחלקנו לא רוצים שיתקרבו אלינו.

כל אחד מאיתנו מגיב אחרת לסיטואציה של פחד.

ויש גם בינינו כאלו שנחשפו לאירועים האלו באופן ישיר יותר, כי הם קרו לידם, להם או לאדם קרוב אליהם ואז כבר מדובר בטראומה שיכולה, אם לא תטופל בהקדם, להגיע אף למצב של פוסט טראומה. במצב זה הנפגע חווה מחדש את האירוע הטראומטי באופן פיזי או נפשי, ממש כאילו הוא קורה שוב ושוב. דימויים, זיכרונות, רעשים וריחות שהיו בפועל בזמן התרחשות הטראומה שבים ותוקפים אותו.

המצב בארץ בימים אלו סביר שאף יביא חיילים, אשר משתתפים במבצעים שונים של צה"ל, לחוות הלם קרב.

מתוך מחקר שנערך ובוצע ע"י ההומאופתית מרים חפר RCHom בנושא טיפול הומאופתי בנפגעי טראומה ופוסט טראומה, ניתן להסיק שישנם כמה צמחים בשימוש הומאופתי נפוץ למצבים האלו – בין אם מדובר באזרחים החווים פחד וחרדה רק מתוך שמיעה על מה שמתרחש סביב, אזרחים שנחשפו בצורה ישירה יותר לאירוע טראומתי, או חיילים שחווים הלם קרב, כולם יכולים להרוויח משימוש בצמחים אלו בהכנתם ההומאופתית, בעיקר אם הם ייקחו אותם סמוך עד כמה שניתן לזמן האירוע.

מתוך תקציר המחקר:

"קיימת תמימות דעות בין ההומאופתים, שישנה קבוצה ידועה של רמדיס (תרופות הומאופתיות) אקוטיות לטראומה, שיכולות להינתן כטיפול קו ראשון, לאזרחים וחיילים. על אף שמבנה הטראומה שונה אצל אזרחים, הרמדיס האקוטיות שהיו בשימוש כעזרה לאזרחים (לדוגמה במהלך מלחמת לבנון השנייה ב- 2006 והמבצע בעזה ב- 2008) היו מתוך הרמדיס הידועות לטיפול בטראומה אקוטית, המשמשות גם לטיפול במצבי הלם קרב".

הצמחים, העוברים עיבוד הומאופתי, עוזרים לנו להתגבר על פחדים, חרדות וטראומות פיזיות ונפשיות.

בכוחם לגרום להקלה מיידית של התגובות לטראומה, וגם למנוע תופעות פוסט טראומטיות בהמשך. הם יכולים לגרום לשיפור מהיר בסימפטומים, להחזיר את האיזון שאבד, לסייע לשיטות טיפול אחרות, ולמנוע סיבוכים עתידיים.

להלן רשימת הצמחים ההומאופתיים הבולטים במצבי טראומה, לחץ וחרדה, והתסמינים להם הם מתאימים.

Aconite

האדם חווה הלם רגשי ופיזי כתוצאה מפחד פתאומי ובהלה. יש לו דופק מהיר, הוא פוחד ממוות שעומד להתרחש, הוא משוכנע שהוא עומד למות, ונמצא בהתרגשות גדולה. האדם לא במרכז של עצמו, קצת תלוש, מרחף. לעתים נראה חיוורון על הפנים.

Arnica

האדם חווה הלם ובהלה עקב טראומה – רגשית ו/או פיזית. משמש לטיפול בפציעות וחבלות. האדם מתעקש שהכל בסדר כאשר לא זה המצב. הוא לא רוצה שיגעו בו.

Belladona

האדם חווה הלם ובהלה שבאים לידי ביטוי כאימה אלימה, פאניקה, אלימות וחום גוף גבוה. נראה שהאדם הולך להתפוצץ, הפנים אדומות הוא במצב של חיים או מוות, מצב של ברח או הלחם.

Gelsemium

האדם חווה שיתוק מפחד יחד עם רעידות לא נשלטות, שרירים מפרכסים ורגישים למגע. הוא פוחד פחד מוות, יש לו חרדות ופחד ממה שהולך לקרות, פחד מפני רופאים. הוא חש עייפות עד כדי עילפון, נמנום ונדודי שינה. הפחד גורם לו להפרעות בעיכול ולשלשול.

Opium

האדם חווה הלם ובהלה שבאים לידי ביטוי כזעם אלים, ייסורים ותופת. הוא חש כאב אינטנסיבי וסבל. אך יכול להיות גם מצב הפוך: בו האדם פאסיבי, שלו ורגוע, ללא כאב וחסר תחושה, אדיש, ישנוני, חולמני ומנותק. המצב  יכול להשפיע על מערכת העיכול של האדם כך שהבטן כואבת ויש עצירות.

Stramonium

האדם חווה בהלה ופחד ממוות שבאים לידי ביטוי באימה אלימה, בהזיות, בפאניקה, פחד להיות לבד והצמדות לאדם אחר, פחד מחושך.

בנוסף לצמחים הומאופתים אלו ישנם צמחים רבים נוספים בשימוש הומאופתי היכולים להתאים לתגובות שונות של אנשים למצב.

מומלץ להתייעץ עם הומאופת קלאסי שמוכר ע"י האגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית RCHom  לגבי איזו רמדי הכי תתאים למצבכם.

 

(מספרי הטלפון של הומאופתים מוכרים מופיעים באתר ובדף הפייסבוק של האגודה הישראלית להומיאופתיה קלאסית).

 המאמר נכתב ע"י ההומאופתית עדי רחמן טל: 052-4711433 RCHom, מטפלת בפרדס חנה ורמת גן.

הנתונים נלקחו על בסיס מחקר שערכה ההומאופתית מרים חפר RCHom על טיפול בפצועי מלחמה, הלם קרב ופוסט טראומה, וסיכום שנכתב על ידי ההומאופתית ענת בן דוד.

שתף בפייסבוק
שתף בבטוויטר
שתף בלינקדין

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

טיפול טבעי במיגרנה

טיפול טבעי במיגרנה

אנשים רבים סובלים ממיגרנות אשר פוגעות בשגרת היומיום ואיכות החיים שלהם. הרפואה הקונבנציונלית מציעה טיפול בסימפטומים בלבד של המיגרנה, והטיפול התרופתי עלול לגרור תופעות לוואי, מקלות ועד משמעותיות. לעומת זאת, ההומאופתיה מציעה טיפול טבעי במיגרנה והיא מספקת פתרון יעיל והוליסטי על ידי התייחסות לשורש הבעיה.

רמדי הומאופתית

מהי הרמדי ההומאופתית?

על ההבדל בין התכשירים ההומאופתים הנמכרים ברשתות הפארם לבין ההכנות ההומאופתיות האינדיבידואליות שבשימוש ההומאופתיה הקלאסית. מאת גיא טידור, הומאופת